Vandaag is het dan zover: de dag waar Frank en Shantusha naar uit hebben gekeken: hun Vivaah! Twee weken geleden mocht ik ook al hun wettelijk huwelijk vastleggen, maar vandaag dus dit grote feest. Voor mij begint de dag bij Frank. Hij zal in het bijzijn van zijn moeder en familie worden gekleed voor de grote dag. Dit bijzondere moment wordt geflankeerd door de “Londa ke nach”. Een man verkleed als vrouw. Na alle ceremonies vertrekt de barāt (bruidegomsstoet) naar Amsterdam! Bij aankomst bij Zalencentrum Sade in Zaandam, wordt de hele stoet (bruidegom en barāt (andere mannelijk familieleden en vrienden)) door de vader van de bruid, zijn pandit en andere mannelijke familieleden, ontvangen en verwelkomd.

Een aantal van de onderstaande ceremonies in de Vivaah kun je in de foto’s terug zien komen:

  • Parchan: De bruidegom wordt de door de getrouwde vrouwen van de familie van de bruid vereerd. De moeder van de bruid , die als eerste begint, komt met een schaal (thaali) waarin zich een brandend lichtje, deegballetjes, bloemen en rijst bevindt. Zij draait de schaal met het lichtje om het gezicht van de bruidegom, geeft hem en de bruidsjonker een geschenk en gooit met enkele deegballen in de richting van de gasten.
  • Bruid en bruidegom beiden in de māṉro (huwelijkssluiting)
  • Plechtige argha: De bruidegom gaat nu uit de janwas naar de māṉro toe, waar hij ontvangen wordt door de vader van de bruid.
  • Agnisthāpana: Het vuur dat nodig is voor de huwelijksvoltrekking wordt aangemaakt.
  • Parasparamῑkṣaṇa: Het omhoog doen van de sluier.
  • Sākhoccāra: De bruid en de bruidegom krijgen van de pandit ieder een gele band waarin dūbgras, een bloem en een geldstuk zit geknoopt. Uiteindelijk worden de twee stukken aan elkaar geknoopt en reciteert de pandit de sākhoccārra van de bruidegom als achterkleinzoon van zijn overgrootvader.
  • Lājā- homa en bhāṉwar: Eerst wordt de lāwā (gepofte rijst) die op de bhatwān geroosterd is door de families van de bruid en bruidegom gemengd. De bruid en bruidegom maken vervolgens zeven rondgangen om het vuur. Tijdens de eerste 4 rondgangen gooit de bruid, bijgestaan door de bruidegom, de lāwā in het vuur.
  • Saptapadῑ: De bruid en bruidegom zetten zeven stappen. De stappen in noordoostelijke richting beginnen met de rechtervoet. Bij iedere stap zegt de bruidegom een korte mantra.
  • Hṛdayasparśa: De bruidegom raakt over de rechterschouder van de bruid heen haar hart aan en spreekt een vers uit.
  • Verwisselen van plaats op het huwelijksbankje: De bruid zat tot nu toe aan de rechterkant, maar haar plaats als echtgenote is aan de linkerzijde van haar echtgenoot.
  • Zet de bruidegom sindūr, vermiljoen, in de haarscheiding van de bruid.
  • Naar de kohbar: De bruid en de bruidegom gaan in gezelschap van enkele vrouwen, de nau en de bruidsjonker naar de kohbar. Voordat ze naar binnen kunnen gaan wordt het echtpaar tegengehouden door een zus of nicht van de bruid. Pas wanneer de bruidegom haar een geschenk (geld) heeft geven, laat ze hen door.
  • Bruiloftsmaal: De bruid blijft in de kobhar waar ze samen met de andere vrouwen zal eten. De nau brengt de bruidegom en de bruidsjonker terug naar de māṉro, waar zij met de andere belangrijke barātῑ’s hun maaltijd zullen nuttigen.

Na alle ceremonies was het tijd voor een schitterende openingsdans en barstte het echte feest pas goed los. Frank en Shantusha, het was mij een waar genoegen om dit voor jullie te mogen vastleggen. Heel veel geluk en plezier samen!






















Comments

Please use the box above to post your reaction on this blog.